Hautojen hoito

Haudanhoidosta ja kunnossapidosta vastaa pääsääntöisesti hautaoikeuden haltija.

Hautausmaan yleisestä siisteydestä ja kunnossapidosta huolehtii seurakunta.

Liperin seurakunta tarjoaa erilaisia haudanhoitosopimuksia yhdelle kesälle sekä 5 vuodeksi. Hoitokauden päätyttyä asiakkaalle lähetetään automaattisesti uusi tarjous seuraavasta hoitokaudesta. Hoitosopimus astuu voimaan asiakkaan maksettua saamansa tarjouksen ja mikäli hoitoa halutaan muuttaa tai sitä ei haluta jatkaa, siitä voi joko ilmoittaa seurakunnan taloustoimistoon tai seurakuntamestareille.

Haudanhoitohinta koostuu kukkien määrästä sekä siitä, jaetaanko kukat useamman vierekkäisen muistomerkin kesken (sukuhaudat).  Hoitomaksu sisältää kukkien istutuksen, viikottaisen hoidon (kastelu, siistiminen, latvominen, rikkakasvien poisto), lannoituksen, hautakiven oikaisun tarvittaessa ja syksyllä kukkien poiston. Mikäli kukat kuolevat hoitokauden aikana, esimerkiksi kasvitaudin seurauksena, pyritään näiden tilalle istuttamaan vastaavat kukat.

Haudanhoitojen valmistelutyöt alkavat jo toukokuussa kukkapenkkien kunnostuksella ja tarvittaessa hautakivien oikaisuilla.

Kukkien istutus ajoittuu yleensä kesäkuun toiselle viikolle, tuolloin hallan vaaraa ei normaalisti enää ole. Viimeistään istutuksen yhteydessä haudoilta poistetaan mahdolliset omaisten tuomat kevätkukat.

Pyydämme asiakkaitamme ottamaan huomioon, että puutarhalta saapuvat kukat eivät ole täydessä kukassa vielä istutuksen aikaan, vaan saavuttavat täyden kukinnan vasta noin 2 - 3 viikon kuluttua istutuksesta. Hoitokausi jatkuu elokuun loppuun ja kukat poistetaan hoitohaudoilta syyskuun lopulla tai lokakuun alussa sääolosuhteista riippuen.

Haudanhoito sopimuksista voi tiedustella:
p. 0400 483 091 Heinävesi
p. 0400 179 308 Liperi ja Viinijärvi