Kirkonmäen hautausmaa

Sisäänkäynti hautausmaalle

Kirkkotie 16, 79700 Heinävesi

Kirkon vieressä sijaitseva Kirkastusvuoren hautausmaa on luonnonkaunis, jonka äärellä avautuvat hienot näköalat Kermajärvelle.

Vanhan hautausmaan tyylikkäät, suuret hautakivet kertovat tuolloin eläneiden säätyläisten ja arvohenkilöiden asemasta. Suurin osa tälle hautausmaalle haudatuista henkilöistä olikin varakkaita talollisia tai muita merkkihenkilöitä. Hautausmaata ympäröi tukeva kiviaita.

Vanhalla hautausmaalla ovat myös suurina nälävuosina 1866-1869 kuolleiden rivihaudat. Nälkävuosina kuoli Heinävedellä n. 1500 ihmistä.

Hautausmaalta löytyy mm. kirkkoherrojen Wargentinin ja Mielosen hautakivet. Lisäksi sinne on haudattu yksi Heinäveden kolmesta valtiopäämiehestä, sahanhoitaja Johan Kotilainen Kermasta.

Muita vanhan hautausmaan mahtihenkilöitä ovat apteekkari Kinnunen, Hugo Mether, Uuno Hirvonen ja lääkärit August Koponen ja Tauno Kankkunen. Kirkon toiminnan kannalta tärkeä ja pitkäaikainen palvelija oli Kello-Jussi, kirkon monitoimimies, suntio ja kellonsoittaja, Juho Pakarinen.

Vielä voidaan mainita kansakoulun pitkäaikaiset opettajsisarukset Iida ja Anni Heiskanen, joiden panos heinäveteläisen nuoren polven sivistystason kohottamisessa on huomattava.