Liperin kirkko

Tutjuntie 1, 83100 LIPERI

Liperin kirkko on avoinna 1.6.-31.8.2023
ma-to klo 9-15.

Liperin kirkko on viides kirkko nykyisellä paikallaan. Liperin on vanha Pohjois-Karjalan emäpitäjä (perustettu 1630) ja pääkirkko on keskeisellä paikalla vesistöjen äärellä. Kirkon on suunnitellut arkkitehti Georg Theodor Chiewitz. Uusgoottilainen punatiilikirkko on valmistunut vuonna 1858. Käytännön rakennustöistä vastasi rakennusmestari Johan Tolpo.

Kirkon alttaritaulu ”Kristus ristillä” on peräisin edellisestä kirkosta. Sen on maalannut Pietarissa vuonna 1842 taidemaalari Berndt Godenhjelm. Kirkon sisämaalaukset sisältävät runsaasti kristillistä symboliikkaa. Ne on maalannut Emil Ruokolainen vuonna 1929. Kirkon 16-äänikertaiset Zachariassen – urut ovat Pohjois-Karjalan vanhimmat (1879). Kirkon takaosassa on pieni kirkkomuseo. Kirkkoon mahtuu 1500 henkeä.

Pysäköinti Pysäköinti
wc wc