Tiedote Heinäveden kirkkoon ja sen käyttöön liittyen

P8300026.jpg

Maanantai 23.10. iltapäivällä havaittiin Heinäveden kirkossa vesivahinko, joka johtui sprinklerin suuttimen rikkoutumisesta. Vuotovesi valui kirkon ullakolta yläpohjarakenteen läpi parvelle ja sieltä kirkkosalin lattialle ja alapohjarakenteen läpi kirkon rossipohjaan. Vettä ehti valua tuhansia litroja.

Laitteisto oli tarkastettu äskettäin eikä Pohjois-Karjalan pelastuslaitos löydä tarkkaa syytä laitteiston rikkoutumiseen.

Kirkon arvokas esineistö ja urut eivät kärsineet vaurioita.

Kirkon kuivatus on jo aloitettu. Vaikka vesivahinko on rajoittunut pääosin kirkon vasemman puoleiseen sivulaivaan, tulee onnettomuus merkitsemään mittavaa remonttia, jossa joudutaan purkamaan ja korjaamaan kirkon rakenteita.

Heinäveden kirkko oli vahingon sattuessa toiminnan osalta siirtynyt talvijaksolle. Pyhäinpäivän messu, kauneimmat joululaulut ja jouluaaton kirkko joudutaan kuitenkin siirtämään seurakuntatalolle. Näiden aikatauluista tiedotetaan erikseen.

Kesälle 2024 suunniteltu kirkon ulkomaalaus sekä ikkunoiden ja ovien kunnostaminen merkitsee myös kesän suurten tapahtumien uudelleenarviointia. Kansan Raamattuseuran kanssa on alustavasti suunniteltu Kirkastusjuhlien pitämistä poikkeuksellisesti Liperin kirkossa. Myös Heinäveden kuntaa ja musiikkipäivien hallitusta on tiedotettu kesän tilanteesta.

Sen sijaan kesälle jo varatut perhejuhlat, kuten avioliittoon vihkimiset, pyritään mahdollisuuksien mukaan toimittamaan kirkossa, kuitenkin olosuhteet huomioiden.

Remontin aikanaan valmistuttua toiminta kirkossa jatkuu entiseen tapaan.

Jari Uimonen,

kirkkoherra