Ristiäiset

Onneksi olkoon ihanasta vauvasta!

Lapsen syntymä on suuri ilon ja kiitoksen aihe.

Kasteessa lapsi liitetään kotiseurakuntansa jäseneksi ja Jumalan suureen perheeseen, Jumalan lapseksi. Tavallisesti lapsi kastetaan noin kolmen kuukauden kuluessa syntymästä. Kastetilaisuus voidaan järjestää seurakunnan tilojen lisäksi omassa kodissa tai muussa sovitussa paikassa. Kastepäivää vietetään yleensä viikonloppuna, mutta juhlan voi mainiosti järjestää myös muuna päivänä.

Voit aloittaa kastejärjestelyistä sopimisen soittamalla kirkkoherranvirastoon tai vierailemalla seurakuntavirastolla.

Jos vanhemmat eivät toivo toisin, kastetun lapsen nimi luetaan jumalanpalveluksessa ja seurakunta rukoilee hänen ja hänen läheistensä puolesta. Nimi tulee näkyville myös Kotiseutu-uutitiset- tai Heinäveden-lehteen.

Ristiäisten järjestäminen

Kummien valinta ja tehtävät