Kysymyksiä rippikoulusta

Kuka voi tulla rippikouluun?

Rippikouluun tullaan yleensä sinä vuonna kun täytetään 15 vuotta. Rippikouluun voit tulla myös vaikka sinua ei olisi kastettu. Jos haluat osallistua konfirmaatioon, sinut tulee kastaa ennen sitä. Jos sinut on kastettu, mutta et enää kuulu kirkkoon, on sinun liityttävä kirkkoon ennen konfirmaatiota. Rippikouluikäinen voi huoltajien luvalla liittyä kirkkoon, vaikka nämä eivät itse kirkkoon kuuluisikaan.

Voiko rippikoulun käydä muualla kuin omassa seurakunnassa?

Voi, halutessasi voit käydä rippikoulusi myös toisen luterilaisen seurakunnan tai kristillisen järjestön tai yhdistyksen (esim. Lähetysseuran, Herättäjä-yhdistyksen tai Rauhanyhdistyksen) järjestämässä rippikoulussa. Tule tällöin seurakunnan yhteiseen riparin aloitusmessuun Liperin tai Heinäveden kirkkoon, jossa saat riparipassin. Täytetty riparipassi on todiste suoritetusta seurakuntaan tutustumisjaksosta. Aloitusmessujen päivämäärät löydät näiltä nettisivuilta Rippikoulu -etusivulta.

Miten ja milloin voin ilmoittautua?

Saat syksyllä kirjeen, jossa sinut kutsutaan seuraavan vuoden riparien infotilaisuuksiin. Tilaisuudet pidetään Heinävedellä, Liperissä ja Ylämyllyllä. Voit vanhempiesi kanssa valita minkä tahansa tilaisuuden. Siellä saat tietoa tulevista rippikouluista. Jos et pääse tulemaan mihinkään infoon, niin info leireistä tulee myös seurakunnan nettisivuille ja ilmoittautumislomakkeeseen.

Pääsenkö samaan ryhmään kavereitten kanssa?

Ilmoittautumislomakkeessa voit perustella toiveitasi ja voit käyttää kaverikoodia yhden kaverisi kanssa, jonka kanssa toivot pääseväsi samaan rippikouluun. Toiveesi otetaan ryhmäjaoissa mahdollisuuksien mukaan huomioon.

Mistä saan tiedon, mihin rippikouluun minut on valittu?

Kaikille ajoissa rippikouluun ilmoittautuneille lähetetään sähköpostia, josta rippikouluryhmäsi selviää.

Mitä jos en ilmoittaudu ajoissa?

Myöhässä ilmoittautuneet pääsevät niihin ryhmiin, missä vielä on tilaa. Suosituimmat leirit täyttyvät yleensä heti.

Missä leirit pidetään?

Pääosa seurakuntamme rippikouluista pidetään Kuoringan leirikeskuksessa, päiväkoulu Ylämyllyn seurakuntatalossa. Mahdollisuuksien mukaan järjestetään myös reissu rippikouluja. Liperin seurakunta on järjestänyt ripareita mm. Virossa ja Lapissa.

Mitä rippikoulun käyminen maksaa?

Rippikoulumaksu sisältää ruokailut ja leirien täysihoidon ja oppimateriaalit (jokainen saa mm. oman Raamatun). Lasku lähetetään kotiin vähän ennen rippikoulun leiri- tai päiväkoulujaksoa. Jos perheessäsi on työttömyyttä tai muista syistä johtuvia taloudellisia ongelmia, voivat vanhempasi ottaa yhteyttä seurakunnan talouspäällikköön ja anoa joko osittaista tai täyttä vapautusta rippikoulumaksusta.

Keneltä voin kysyä, jos minulle tulee mieleen muita rippikouluun liittyviä kysymyksiä?

Kaikkiin mahdollisiin tiedusteluihin ja epäselvyyksiin vastaavat mielellään Sara-pappi p. 050 5995345 ja Valtteri nuorisotyönohjaaja p. 0400 188 812.